Hvordan du sætter personlig rekord (og fortællingen om de overraskende resultater af polariseret løbetræning)

Ved nytårsskiftet 2018/19 løb jeg en personlig rekord på 10 km.

Det er jeg selvfølgelig glad for, og min livskvalitet steg et par grader, men det interessante i den historie er, at min løbetræning både var dybt videnskabeligt funderet og samtidig provokerende anderledes end den måde vi stort set alle sammen løbetræner, og har fået at vide at vi skal træne på.

Er du nysgerrig og er klar på en løbesæson, hvor du løber væsentligt hurtigere end du tidligere har gjort, er det altså nu, du skal tage notater.

Read More
Frei Bindslev Comment
Hvordan du taler dig selv i bedre form

Hvordan narrer du hjernen til at fylde kroppen med energi?

Og hvorfor er det bedre at du er træt, end at du IKKE er træt, når du skal ud på din næste løbetur?

Inden jeg afslører svaret, tegner vi en almindelig situation op.

Din dag har egentlig været ganske god.

Du har serveret aftensmad, børnene har fået en historie og er lagt i seng.

Nu er det tidspunkt indtruffet, hvor du skal løbe ugens første træningstur. Det var planen.

Et lille (meget lille) område i hjernen arbejder dog intenst på at indfange grunde til at udskyde din løbetur. Og grundene er vel egentlig ganske gode...?

Read More
Frei BindslevComment
Du skal løbe med en hastighed på 5:08 min/km

Den er god nok.

Du skal løbe dit næste træningspas med et tempo på 5:08 min/km.

Hvis du altså aktuelt kan løbe 5 km på tiden 26 min og 25 sekunder, og målet med din løbetur er at forbedre din iltoptagelse.

Det skulle være et rent tilfælde, så måske er det alligevel ikke præcis det tempo, du skal løbe i. Men hvad skal du så, spørger du?

Hvis du, når du tager løbeskoene på, er i tvivl om hvilket tempo du skal løbe i, er du én blandt mange motionsløbere.

Det er derfor ok.

Bare det ikke sker igen.

Read More
Frei BindslevComment
Hvordan du vælger dine næste 3 par løbesko

Når du efter at have læst dette indlæg straks er ude at shoppe nye løbesko, så kan det jo godt være at din bedre halvdel undrer sig over, om det nu er en god måde at bruge husholdningens penge på.

Hvad du svarer hende (eller ham) skal jeg nok fortælle i slutningen af dette indlæg.

Indlægget er skrevet for at du bliver mere sikker i dine fremtidige skovalg. Der er en række myter, der skal punkteres og noget vil du sikkert finde ganske overraskende.

Read More
Frei BindslevComment
Hvorfor du skal løbe langsomt, hvis du vil være hurtig

Det her er vigtigt.

Det betyder nemlig, at du både bliver mindre skadet, kommer i bedre form og løber hurtigere til dit næste løb.

Og læser du videre, vil du også få at vide hvor hurtigt du skal løbe på dine ture i næste uge (og fremover).

Indrømmet, så har min hjerne det med at fortælle, at hvis jeg skruer lidt op for tempoet, nu hvor jeg er ude på min dejlige løbetur, ja så får jeg også mere ud af det. Jeg tænker, at det hurtige tempo får mig hurtigere i endnu bedre form.

Sådan er det bare ikke, hvis du kigger lidt på de undersøgelser der er lavet, og hvis du spørger enhver fornuftig løbetræner.

Read More
Frei BindslevComment
Styrketræning for løbere (som ikke elsker at styrketræne, men gerne vil løbe hurtigere)

Jeg elsker, når jeg kan give almindelige motionister en ny opfattelse af hvor hurtigt de kan komme til at løbe. 

Det er også én af pointerne med dette indlæg.

Det virker umiddelbart som sund fornuft at bruge 100 % af den motionstid, du har afsat på at løbe, hvis du vil blive en så hurtig løber som muligt.

Men er det det? Nej.

Kan du gøre noget andet? Ja.

Videnskabelige studier konkluderer, at det i overvældende grad kan betale sig at styrketræne.

Read More
Frei Bindslev Comments
Din løbestil stinker (men det er okay, og du kan gøre noget ved det)

Man skulle næsten ikke tro det. Men der findes faktisk tiltag med markant betydning for den almindelige motionsløbers resultater, som tilsyneladende er næsten hemmelige for den almindelige befolkning.

Ét af de tiltag vil jeg fortælle om i dette blogindlæg. Og det er med hjælp fra en mand du ikke vil konkurrere imod i et udholdenhedsløb. Hvis du altså har tænkt dig at vinde.

 

Read More
Frei BindslevComment